ОЛИМПИАДА ПО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ
Във връзка с дейностите по проекта, учениците от 4 в клас подготвиха екологичен проект за участие в Националната обимпиада по Гражданско образование, организирана от МОН. Училищния кръг на олимпиадата ще се проведе на 28.02.23 г.
ОЛИМПИАДА ПО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ
2022-2023
учебна
година
Тема
на проекта :
Училището
като общност
или
модерен ли е парниковият ефект?
I – IV възрастова група
2. Какво искаме да
направим?
Опазването на околната
среда е отговорност на всеки един човек! Ще ви представим екологичен проект,
свързан с влиянието на модната индустрия върху качеството на околната среда.
Нашите цели са:
Основната цел на проекта е да се запознаем с негативните последици върху околната среда в резултат от свръхупотребата на различни текстилни продукти и да предизвикаме у съучениците си в училище отношение към проблема. Ако учениците прекарват по-голямата част от деня си в училище и ако изберат да посещават училище с униформа, това би намалило в голяма степен количеството нови дрехи, които си купуват. Това е малка стъпка, но лесна за реализиране и с гарантиран ефект върху количеството купувани дрехи. Същевременно учениците ще превърнат класа си в общност, която споделя общи идеи и цели, общност със собствена идентичност
3.Защо е важно да
осъществим идеята си?
В резултат от производството и употребата
на различни стоки, все по-голяма част от въглеродния диоксид попада в
атмосферата. Парниковите газове я затоплят, като улавят топлината във явление,
наречено парников ефект. Това затопляне играе важна роля в изменението на
климата. Въглеродният диоксид е газът, отговорен за около 77% от парниковия ефект.
Дрехите са ни необходими, така както и
храната и жилищата ни. Те ни предпазват от околната среда и представляват важна
част от нашата идентичност. Същевременно текстилът, който купуваме, носим и
изхвърляме, има важно значение за околната среда.
Модната
индустрия използва огромно количество вода – около 79 трилиона литра годишно. Модната
индустрия отделя голямо количество вредни химикали във водоемите. Около 20% от
замърсяването на водите идва от производството на дрехи. В световен мащаб над
92 милиона тона дрехи се изхвърлат или изгарят всяка година. Освен това дрехите
не могат лесно да бъдат рециклирани. Към настоящия момент едва 13% от дрехите и
обувките се рециклират. Близо 60% от произведените дрехи се изхвърлят няколко
години след производството им, а някои – след само 7-10 обличания. При
изгарянето на изхвърлените дрехи в атмосферата попадат огромни количества
въглероден диоксид, които засилват парниковия ефект. Модната индустрия е отговорна за близо 15% от
световното потребление на пластмаса. За нуждите на модната индустрия с цел
производство на целулоза и вискоза се изсичат много дървета – около 200 милиона
дървета годишно. Следователно начинът, по който произвеждаме, употребяваме и
изхвърляме вече ненужните дрехи, води до
множество екологични проблеми.
4. Какво искаме да
постигнем?
Да предизвикаме у
съучениците си в училище отношение към проблема, да потърсим
отговори на въпроса как действията на един човек могат да окажат влияние
върху един голям проблем като изменението на климата. В началото на следващата
учебна година всички да
идват
с удоволствие с униформи в училище.
5. Как ще го направим?
Какви дейности трябва да извършим?
Ще реализираме проекта
в четири етапа:
Първи етап -
Информационен: От какво са направени дрехите?
В тази част от проекта учениците ще се запознаят с основните видове тъкани и
начина на тяхното производство. Ще проведем
съвместен урок с учителите по технологии и предприемачество, които ще
ни помогнат с пояснения за различните
видове тъкани и технологичните процеси на обработката им. Съществуват много
видове тъкани, някои от които имат естествен произход, а други са синтезирани
от човека чрез използването на различни суровини. Независимо от вида им и
начина на производство, всички облекла оставят своя екологичен отпечатък. След
това учениците трябва да проучат какви видове тъкани се произвеждат по света,
какви суровини се използват и до какви екологични проблеми води употребата им.
Ще се разделим на няколко групи, за да можем да си сътрудничим и да развиваме
уменията си за работа в екип. Всяка група ще работи по работен лист за видовете
текстилни влакна. В него трябва да се запишат предимствата и недостатъците от
използването на различните видове тъкани, както и някои изводи за въздействието
на модната индустрия върху околната среда и в частност – върху парниковия
ефект.
Втори етап – Проучване.
Какви дрехи носим ние?
След като учениците вече имат представа
за основните видове текстилни влакна и екологичните последици от
производството, употребата и изхвърлянето им, те трябва да проучат дрехи от
какви влакна се купуват и употребяват в най-голяма степен в тяхната общност. За
целта заедно с учениците от Ученическия съвет ще създадем и разпространим въпросник. По този начин ще съберем данни,
които да анализираме в следващия етап от проекта. В зависимост от това какви данни се надяваме
да получим. трябва да измислим подходящи въпроси, например: “Приблизително
какъв брой нови дрехи купувате за 1 година?”, “Пазарувате ли дрехи втора
употреба?”, “Какво правите със старите си дрехи?”, “От 10 произволно избрани
дрехи в гардероба ви, колко съдържат изкуствени влакна?“Как според вас модата
влияе върху околната среда?”, “Има ли връзка между парниковия ефект и модната
индустрия?”.
С помощта на учителите по информационни
технологии ще изберем подходящ начин или платформа, в която да създададем
въпросниците- Google формуляри, Kahoot , Quizzoodle, SurveyMonkey или да
направим анкетата на лист хартия.
Поставаме срок за събиране на необходимата информация.
Трети етап - Анализ на
данните
С вече събраните данни можем да направим
математически анализ на потреблението на дрехи в общността. За тази част от
проекта ще направим съвместен урок с
учителите по математика в прогимназиален етап ,които да помогнат с различните
изчисления.
Учениците, разделени на групи попълваме
работен лист за анализ на потреблението на дрехи. В него най-напред трябва да
се попълни броят на събраните анкети . “Среден брой купувани дрехи от един
човек за една година”, “Процент на хората, пазаруващи дрехи втора употреба”,
“Процент на изхвърлените дрехи за една година”.
Четвърти етап - Изводи
и решения: Как можем да променим статистиката?
В тази част на проекта ще потърсим отговори
на въпроса как действията на един човек могат да окажат влияние върху един
голям проблем като изменението на климата. Ефектът на вълната започва с някой,
който има идея. В случая с влиянието на
модната индустрия върху климата и околната среда идеята е всички да започнем да
потребяваме текстил по-отговорно. Промяната в търсенето ще мотивира бизнеса да
произвежда дрехи, които отговарят на нуждите на обществото. Все повече хора
вече предлагат решения на екологичните проблеми и споделят наученото, а с цел
промяна в обществените нагласи се организират граждански движения и дори
протести. В резултат на това държавите предприемат законодателни и инициативи и
все повече си сътрудничат за постигане на глобална промяна.
Ще организираме кратка мозъчна атака на тема “Какво означава
да бъдем модерни и как разбираме, че нещо е модерно?”, след което ще
представим на учениците информационна
брошура за ефекта на вълната. Ще се разделим на екипи по четирима ученици. Всяка група ще трябва да
помисли за дейности, с които може да намали екологичните последици от
производството, употребата и изхвърлянето на различните видове тъкани (чрез
рециклиране или повторна употреба). Ще приготвим постер, върху който учениците
да залепят листчетата с идеите си Ще
направим обща мисловна карта с
дейностите. Ще обсъдим с ученическия съвет направените предложения и ще изберем
дейност, която да реализираме и популяризираме заедно. Ще направим план за
действие и ще обсъдим след какъв период от време ще коментираме резултатите.
Последната стъпка е именно реализирането на избраната дейност. За споделянето й пред общността ще използваме различните социални мрежи, местни медии, сайта на училището и сайта на нашия клас. Ще направим плакат, с който да популяризираме работата по проекта и да вдъхновим другите хора от общността да последват примера ни.
6. За колко време ще
осъществим идеята си?
Времето, предвидено за подготовка и осъществяване на проекта е два месеца /май и юни/.
7. Кой ще участва:
Учениците от моя клас и
нашите родители;
Кремена Енчева - класен ръководител, Силвия
Стойнева – учител в ЦОУД
Ученическият съвет
Еколог от община Горна Оряховица
Учителите в прогимназиален етап по математика, информационни технологии и технологии и предприемачество
8. Какви средства са
необходими?
За да осъществим идеята си не са ни необходими средства , а много съмишленици.
9. Как ще разберем,че проекта е успешен?
Ще разберем, че
проектът ни е успешен по:
- интереса, който нашите съученици проявят
и ентусиазма, с който участват в инициативата;
- качеството на представените материали;
- ако ученици от други класове изявят
желание да се включат и идеята ни прерастне в общоучилищна;
- добрия обществен отзвук и подкрепа;
- ако в началото на следващата учебна година всички идват с удоволствие с униформи в училище.
10. Ефективен ли би бил
проектът и за други групи и общности?
Когато капка вода падне
в езерото, по повърхността се образуват вълни, които се разпростират във всички
посоки и стават все по-обширни. Това се нарича “ефект на вълната” и се случва и
с промените в обществените нагласи. По същия начин се налагат и различните
модни тенденции. Ефектът на вълната започва с някой, който има идея.
Реализирайки я, ние ще вдъхновим приятелите и семейството си, а те от своя
страна ще я споделят със своите приятели. Постепенно идеята ще се популяризира,
ще организираме групови дейности и по-мащабни инициативи, в социалните мрежи,
сайта на училището и сайта на класа ни.
Идеята ни е да привличем вниманието на
популярни личности, които ще я споделят с още по-широка аудитория.
Всяка малка стъпка към
по-природосъобразен начин на живот е наистина важна и необходима!
Коментари
Публикуване на коментар