"Правата на детето", раздел - Право на живот, свобода, сигурност.

 Днес, 26. 04. 22 г. се проведе урок от участник в мобилността по проекта - Кремена Енчева във 2 б клас. Тема : "Правата на детето", раздел - Право на живот, свобода, сигурност.

Продължителност

 35 минути

Енергизиращи упражнения

 Не спирай да вървиш

Учителят казва на учениците да вървят по различни начини – сякаш са много щастливи, сякаш са огромен слон, сякаш са на 80 години, сякаш вали като из ведро, сякаш са прохождащи деца и т.н.


Дейност за релаксиране

 Представете си, че ...

Учителят подканва учениците да затворят очи (ако това не е проблем за тях) и им дава насоки да си представят събитие от миналото или бъдещето. Участниците започват да си представят събитието с все повече детайли, използвайки всички сетива.


  • Започнете да дишате бавно и дълбоко...
  • Представете си, че сте на място, където сте спокойни и отпуснати...
  • Създайте детайлите в ума си.
  • Какво виждате?
  • Какви са звуците, миризмите и цветовете на това специално място?
  • Има ли други хора?

Цели

  • Учениците да осмислят значимостта на правото на живот и сигурност;
  •  Да почувстват как се отразява ограничаването на човешкото право на живот, съществуване и лично пространство.

подготовка

Допълнителна информация по темата:

  • Конвенция за правата на детето – чл. 6:

https://www.unicef.org/bulgaria/sites/unicef.org.bulgaria/files/2018-09/CRC_bg.pdf

Въведение

Всички деца имат право на живот. След като децата се родят, възрастните се грижат за тях, за да пораснат. Те ги предпазват и им помагат да се чувстват сигурни и защитени. За въвеждане в темата използвайте опита на децата, като ги приканите да споделят ситуации, в които са се чувствали защитени; кога други са им помагали да оцелеят или да се справят с трудности в живота им.

Учениците гледат встъпителното видео за модул „Човешки права – права на детето“.

методология

Методи от НФО: игра, мозъчна атака

1. Покажете на учениците снимката от ресурс HR2_1 и ги попитайте за какво се сещат най-напред, когато гледат тази снимка. Запишете ключови думи – асоциации, дадени от децата, например: защита, покрив, сигурност… На основата на личния опит на децата поговорете защо е важно да пазим живота си и да се чувстваме защитени.                                  

2. Игра

Етап 1: Учениците са застанали плътно в кръг един до друг. Един ученик е извън кръга и се опитва да влезе в него, но останалите не го пускат.

Етап 2: Друг ученик излиза извън кръга и се опитва да убеди останалите да го пуснат при тях.

Етап 3: При третото изиграване един ученик е вътре в кръга, клекнал, а всички останали са се скупчили плътно около него. Той се опитва да се изправи и да осигури свободно пространство около себе си, но останалите го притискат и не му позволяват.

Играта може да се изиграе още няколко пъти (в различните етапи), за да опитат повече ученици да влязат в различна роля и да почувстват какво е усещането да бъде ограничавана свободата ти на движение, или ти самият да си част от голяма група, която налага ограничения на другите. Играта показва на учениците на практика какво е чувството да бъде ограничена свободата ти, да се чувстваш застрашен и несигурен.    

3.       Дискусия

След играта учениците се насочват към рефлексия чрез въпроси – как са се почувствали в едната или другата роля; защо е важно да уважаваме правото на свободен живот на другите. 

4.       Покажете видеото (HR2_2).                                                                                      

5.       На основата на видяното направете обобщение какво правят възрастните и държавите, за да гарантират правото на живот, свобода и сигурност на децата.  

Рефлексия

Препоръчвани въпроси, с които се насърчава осмислянето на проведеното занятие (зададени към конкретни ученици или към целия клас):                                                                              

- Как се почувства, когато не те пускаха в кръга?

- Как се почувствахте, когато трябваше да попречите на вашия съученик да влезе в кръга?

- Кога беше по-лесно – когато беше в кръга (етап 3) или извън него (етапи 1 и 2)?

бележки

С изиграването на ролевата игра се стимулира осмислянето на правото на децата на живот, оцеляване и лично пространство на сетивно ниво.

HR2_2 е видеоклип, създаден от Съвета на Европа като ресурс със свободен достъп за нуждите на училищата: https://vimeo.com/292081189

https://www.youtube.com/watch?v=qtUdWJZ__ms


Встъпително видео за модул "Човешки права - права на детето"

HR2_1 – презентация 

HR2_2 - видео













Коментари

Популярни публикации от този блог

Работна среща с учители по гражданско образование

В 3. в клас се проведе открит урок по Гражданско образование