"Правата на детето", раздел - Право на живот, свобода, сигурност.
Днес, 26. 04. 22 г. се проведе урок от участник в мобилността по проекта - Кремена Енчева във 2 б клас. Тема : "Правата на детето", раздел - Право на живот, свобода, сигурност.
Продължителност |
35 минути |
Енергизиращи упражнения |
Не спирай да вървиш Учителят казва на учениците да вървят по
различни начини – сякаш са много щастливи, сякаш са огромен слон, сякаш са на
80 години, сякаш вали като из ведро, сякаш са прохождащи деца и т.н. |
Дейност за релаксиране |
Представете си, че ... Учителят подканва учениците да затворят
очи (ако това не е проблем за тях) и им дава насоки да си представят събитие
от миналото или бъдещето. Участниците започват да си представят събитието с
все повече детайли, използвайки всички сетива.
|
Цели |
|
подготовка |
Допълнителна
информация по темата:
https://www.unicef.org/bulgaria/sites/unicef.org.bulgaria/files/2018-09/CRC_bg.pdf
|
Въведение |
Всички деца имат право на живот. След
като децата се родят, възрастните се грижат за тях, за да пораснат. Те ги
предпазват и им помагат да се чувстват сигурни и защитени. За въвеждане в
темата използвайте опита на децата, като ги приканите да споделят ситуации, в
които са се чувствали защитени; кога други са им помагали да оцелеят или да
се справят с трудности в живота им. Учениците
гледат встъпителното видео за
модул „Човешки права – права на детето“. |
методология |
Методи
от НФО: игра, мозъчна атака 1. Покажете на учениците снимката от ресурс HR2_1 и ги попитайте за какво се сещат най-напред, когато гледат тази снимка. Запишете ключови думи – асоциации, дадени от децата, например: защита, покрив, сигурност… На основата на личния опит на децата поговорете защо е важно да пазим живота си и да се чувстваме защитени. 2. Игра Етап 1: Учениците са застанали плътно в кръг един до
друг. Един ученик е извън кръга и се опитва да влезе в него, но останалите не
го пускат. Етап 2: Друг ученик излиза извън кръга и се опитва да
убеди останалите да го пуснат при тях. Етап 3: При третото изиграване един ученик е вътре в
кръга, клекнал, а всички останали са се скупчили плътно около него. Той се
опитва да се изправи и да осигури свободно пространство около себе си, но
останалите го притискат и не му позволяват. Играта може да се изиграе още няколко пъти (в различните етапи), за да опитат повече ученици да влязат в различна роля и да почувстват какво е усещането да бъде ограничавана свободата ти на движение, или ти самият да си част от голяма група, която налага ограничения на другите. Играта показва на учениците на практика какво е чувството да бъде ограничена свободата ти, да се чувстваш застрашен и несигурен. 3.
Дискусия След играта учениците се насочват към рефлексия чрез въпроси – как са се почувствали в едната или другата роля; защо е важно да уважаваме правото на свободен живот на другите. 4. Покажете видеото (HR2_2). 5. На основата на видяното направете обобщение какво правят възрастните и държавите, за да гарантират правото на живот, свобода и сигурност на децата. |
Рефлексия |
Препоръчвани въпроси, с които се насърчава осмислянето на проведеното занятие (зададени към конкретни ученици или към целия клас): - Как се почувства, когато не те пускаха
в кръга? - Как се почувствахте, когато трябваше
да попречите на вашия съученик да влезе в кръга? - Кога беше по-лесно – когато беше в
кръга (етап 3) или извън него (етапи 1 и 2)? |
бележки |
С изиграването на ролевата игра се
стимулира осмислянето на правото на децата на живот, оцеляване и лично
пространство на сетивно ниво. HR2_2 е видеоклип, създаден от Съвета на
Европа като ресурс със свободен достъп за нуждите на училищата: https://vimeo.com/292081189 |
|
Встъпително видео за модул "Човешки
права - права на детето" |
Коментари
Публикуване на коментар