Урок за насилието в училище на тема : „Ябълка срещу насилието.

 

Във връзка с разпространението на дейностите по проект „Училище на бъдещето – между иновациите и традициите“ по програма Еразъм+, ключова дейност 1 "Образователна мобилност за граждани", финансирана от Европейската комисия,  учениците от 4в“ клас с учители -Кремена Енчева и Силвия Стойнева проведоха урок за насилието в училище на тема : „Ябълка срещу насилието.

Всички знаем, че белезите от психическо насилие са често невидими, но остават дълбоки следи в душата ни. Затова е важно да научим децата си да не нараняват, да не се подиграват, да бъдат добри... Но при децата думите невинаги са достатъчни, докато образите говорят много по-силно. Затова  решихме да предадем урока за психическото насилие чрез интересна и въздействаща асоциация.  Използвахме две ябълки, за да покажем нагледно резултата от психическото насилие в училище.

Днес в клас представихме на децата две ябълки (децата не знаеха, но преди часа многократно удрях едната ябълка в пода, външно не се забелязваше нищо, и двете ябълки изглеждаха перфектно). Говорихме си за ябълките и децата казаха, че и двете ябълки изглеждат еднакво – червени, с еднакъв размер, апетитни. Тогава взех ябълката, която бях удряла в пода и казах на децата, че не харесвам тази ябълка, че я мисля за противна, цветът ѝ е ужасен, а дръжката – твърде къса. Казах им, че понеже не я харесвам, те също не трябва да я харесват и трябва да я обиждат. Някои деца ме гледаха с недоверие. Въпреки това започнахме да си предаваме ябълката и да я обиждаме – „Ти си една миризлива ябълка”, „Не знам защо въобще си се родила”, „Сигурно си пълна с червеи” и т.н.  Тогава започнахме да си предаваме другата ябълка, но този път я обсипахме с мили думи: „Ти си прекрасна ябълка”, „Имаш страхотна кора”, „Имаш красив цвят” и т.н. Вдигнах ябълките и отново поговорихме за приликите и разликите, но нямаше промяна – и двете ябълки все още изглеждаха еднакво. Тогава разрязах двете ябълки. Тази, към която бяхме мили, беше чиста, свежа и апетитна. Ябълката, към която бяхме жестоки, беше набита и развалена отвътре. Децата веднага разбраха. Това, което видяхме в ябълката – нараняванията, пихтията и отчупените парчета, това се случва на всеки един от нас, когато някой ни наранява с думи или действия. Когато хората са тормозени, особено децата, те се чувстват ужасно отвътре, но понякога не го показват и не казват как се чувстват. Ако не бяхме разрязали ябълката, никога нямаше да разберем колко болка сме ѝ причинили.  За разлика от ябълката, ние имаме възможността да спрем насилието. Можем да научим децата, че не е редно да се обиждат помежду си и да им обясним как се жестоките думи влияят на хората. Можем да научим децата си да отстояват себе си и да се защитават помежду си, за да спрем насилието, точно както едно момиченце днес отказа да обиди ябълката. Вредата ще расте и расте, ако никой не направи нищо против насилието. Нека изградим едно общество от мили, състрадателни деца. Защото езикът няма кости, но е достатъчно силен, за да разбие едно сърце. Затова бъдете внимателни с думите, които изричате.
















Коментари

Популярни публикации от този блог

Работна среща с учители по гражданско образование

В 3. в клас се проведе открит урок по Гражданско образование